Welkom op mijn weblog. Ik zal hier berichtjes plaatsen omtrent mijn quilt-hobby en mijn gezin. Wat leuk dat je hier een kijkje komt nemen. Ik zou het heel erg leuk vinden als je een berichtje achter laat.

Welcome to my blog. I will tell you about my quilting hobby and my family. How nice of you to take a look here. I would like it very much if you leave a comment. Forgive me the mistakes I will undoubtedly make by translating the Dutch text in English.
Sorry, I have stopped translating the Dutch text.

dinsdag 23 februari 2010

Tulpen, haaknaalden en oma. Tulips, crochetneedles and grandma.

 
 

Dit zijn de tulpen die ik vrijdag kocht. Mooie, aparte tulpen, maar ook deze 'groeien de vaas uit'. Dat vind ik nou altijd zo jammer van tulpen...

These are the tulips I bought last Friday. Beautiful exclusive tulips, but they grow and grow, too far for this vase. That's what I always regret of tulips ...

Ook was ik nog snel even bij de bibliotheek langs geweest om deze boekjes op te halen. Het ziet er allemaal heel schattig maar ook ingewikkeld uit!

I also stopped at the library to get this books. It all looks very cute but also complicated!
 

Vorige week gaf mijn moeder mij 2 naaldenkokers, 1 voor haaknaalden en 1 voor breinaalden. Zelf heeft ze volgens mij nooit gebreid, ik kan het me in ieder geval niet herinneren. Deze naaldenkokers lagen opgeruimd in een kast en zijn van mijn oma geweest. Omdat ik nu weer met breien ben begonnen en vertelde dat breien en haken weer helemaal in de mode komen, gaf mijn moeder mij de kokers. De breinaalden zijn niet bijzonder, de koker overigens ook niet. Maar moet je zien wat een leuk haaknaaldenkokertje en wat een ietepetieterige haaknaalden er in zitten! Zijn dit misschien naalden die vroeger gebruikt werden om nylons mee te repareren?

Last week my mother gave me 2 needlecases, 1 for crochetneedles and 1 for knittingneedles.  I think she herself has never knit, at least I do not remember. The needlecases were stored in a cabinet and they belonged to my grandmother. Since I've started knitting again and told that knitting and crocheting are all the rage, my mother gave me the needlecases. The knittingneedles and needlecase are not very special. But see the nice little needlecase and the very tiny crochetingneedles! Are this perhaps needles,  previously used for repairing nylons ?

 

Ook zat er een leernaald bij en een hele lange naald, een poppennaald soms? En een naald met een bolle punt; ik zou echt niet weten waar deze voor gebruikt werd. Of is het gewoon een variant op een stopnaald?  

There also is a leather needle and a very long needle, a doll-maker needle perhaps? And a needle with a little ball on the point, I really do not know where this one was used for. Or is it just a variation on a darning needle?

Mijn oma is degene geweest die mij de liefde voor handwerken heeft bijgebracht. Ze was altijd wel met iets bezig. Ze maakte veel kleding en ook poppenkleertjes, zelfs voor de barbiepoppen. Omdat ik graag en veel bij oma was, zat ik zelf ook al snel 'te prutsen'. Ik heb ooit een gehaakte sprei en een gehaakte poncho gehad waar ik dan ook een flink aantal vierkantjes zelf van heb gehaakt. Ik heb gezocht naar foto's hiervan maar heb helaas niets gevonden. Jammer hoor.
Ik kwam er een tijdje terug pas achter dat die gehaakte vierkantjes in het Engels 'granny squares' heten. Voor mij zijn het dus echte granny-squares. Voor jullie ook?

My grandmother was the one who learned me the love for needlework. She was always doing something. She made many clothes and doll clothes, even cloths for the Barbie dolls. I loved to stay with grandma and I also quickly learned to tinker. I once had a crocheted  poncho and crocheted bedspread  of which a large part  was crocheted by myself. I have been searching for some pictures but unfortunately I did not find one. It is a pity. Just a little while ago I found out that the little crochet-squares are called in English "granny squares".  For me they are really 'granny-squares'. For you too?

9 opmerkingen:

  1. Leuke foto van je oma, en die naald met bolle punt is om elastiek in een tunnel te rijgen.

    Groetjes,
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, dat je wat spulletjes van je oma hebt....Ik heb ook het oude naaidoosje van mijn oma, met wat oud kant en band en knoopjes...erg waardevol voor mij.
    De hele fijne haaknaalden zijn om kant te haken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Willeke, Heb even op je blog gekeken en ziet er heel mooi uit. En inderdaad wat een mooie haaknaalden koker heb je van je oma, ik heb zoiets voor breinaalden van mijn moeder. Leuk ddat je mijn sneeuwman leuk vind , het was de eerste keer dat ik aan zo'n swap mee deed. heel leuk en mail regelmatig met Charlotte. Zelf heb ik nog niets gehoord of gekregen, maar dat kan nog dus we wachten af.
    Heb me als volger bij je aangemeld. Kijk ook maar eens op mijn blog wat ik maak. Groet Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wou me als volger aanmelden maar je heb geen volgers zie ik nu. Zet je nu wel bij mijn favorieten kom ik af en toe bij je kijken.
    Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Mup: daar gebruikte ik altijd een veiligheidsspeld voor, maar dit is veel handiger!
    @Hhandjes: jij boft met dat oude kant in je naaidoosje. Of ik dat ooit zelf zal haken??
    @Tiny: jouw weblog ziet er ook leuk uit. Mijn volgers staan onder het quilting bloggers logo!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Your grandmother was a very beautiful girl. How nice she taught you such wonderful crafts. My grandmother taught me many things too. I taught her to make crochet grannies last year! She had forgotten how to make them.

    I love your tulips! I love the bits of green in the white ones. But the red ones are my favourites.

    I'm nearly there on my secret gift for someone special. Probably two more sewing sessions and I'll be done. Nothing like a bit of pressure on myself! Shall we send them at the same time? No hurry!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie oma had je Willeke! En wat leuk dat je van haar leerde handwerken. Ik heb geen idee waar de naalden voor zijn. Misschien dat anderen je dat kunnen vertellen. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gorgeous flowers!

    I also have my Grandma's needles...knitting, crochet & sewing. We have very similar stories about learning from these amazing women...

    BeantwoordenVerwijderen